BADT: A piggy bank for the homeless

homeless piggy bank1

ตอนแรกที่ดูแคมเปญนี้บอกเลยว่าค่อนข้างแปลกใจ เพราะไม่เคยคิดมาก่อนว่าประเทศเนเธอร์แลนด์ ซึ่งปกติมักจะมองเห็นภาพว่าเป็นเมืองที่เงียบสงบ  เมืองที่ดูมีวัฒนธรรม อยู่แล้วน่าจะมีความสุข จะมีคนไร้บ้านมากถึงขนาดต้องตั้งองค์กรช่วยเหลือโดยเฉพาะ

คือ เรื่องมันมีอยู่ว่าในเนเธอร์แลนด์ ช่วงนี้เป็นช่วงที่อัตราการจ้างงานต่ำมาก คนตกงาน แล้วมันดันมาป๊ะกับราคาบ้านที่แพงขึ้น มันก็เลยทำให้คนที่ไม่พร้อมทางด้านคุณทรัพย์ต้องออกมาเร่ร่อนอยู่ข้างถนน ซึ่งเค้าบอกว่ามีมากถึง 15,000 คนและมีแนวโน้มเพิ่มขึ้นเรื่อยๆ ซึ่งแน่นอนว่าปัญหานี้ได้กลายเป็นประเด็นทางสังคมขึ้นมา

โชคดีที่วงการเอเจนซี่ได้มองเห็นว่าปัญหานี้เป็นเรื่องใหญ่ และมองว่าจะต้องทำอะไรสักอย่าง

จึึง เป็นที่มาของแคมเปญ “หุ่นออมสินเพื่อคนไร้บ้าน” หุ่นลองเสื้อผ้าที่ถูกนำมาปรับเพื่อใช้การนี้โดยเฉพาะ ด้วยการจับแต่งองค์ทรงเครื่องให้เหมือนกับคนไร้บ้าน ทำรอยบากบนหน้าผากของหุ่นเพื่อขอรับบริจาคเงิน พร้อมกับป้ายขอความช่วยเหลือ BADT องค์กรที่ทำหน้าที่ช่วยเหลือบุคคลไร้บ้าน  จากนั้นก็นำไปวางไว้ตามมุมต่างๆในอัมสเตอร์ดัม

โดย สิริรวมแล้ว งบประมาณที่ใช้ทำโปรเจ็คนี้ใช้เงินไม่ถึง 100 ยูโร ทั้งหุ่นและเสื้อผ้าก็ได้รับบริจาคมาก คงต้องรอดูอีกสักเดือนสองเดือนว่าผลจะเป็นยังไง แต่โดยรวมสำหรับในแง่ของการสื่อสาร Message นั้นทำได้ดีและมีพลังมวาก ชื่นชมจากใจเลย

homeless piggy bank2

Inspired by recent articles in Dutch newspapers illustrating the growing issue of homelessness in the city, over 15,000 and counting, a wider conversation opened up within the agency that presented the question ‘What can we do to help?’ Immediately, ‘A Piggy Bank For the Homeless’, an awareness and fundraising campaign designed to help tackle the homeless issue head-on, was born. The concept was simple: in order to get more homeless people off the streets we would put more homeless people on the streets. The execution: source mannequins, dress them in shabby, used clothes and install a roughly cut-out money slot on top of the head to resemble a piggy bank. The result is an a thought- provoking online film, shot on location in Amsterdam, with the mannequins in situ, similar to those of the homeless, with hand-written cardboard signs asking for donations to support BADT. The entire project took less than a week to make and came in at under €100. The mannequins were sourced for free, other colleagues at JWT Amsterdam donated clothing.

Advertising Agency: JWT, Amsterdam, The Netherlands

Tagged , , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: